Aki közgázt tanult, annak semmi meglepő nincsen abban,amit most irok.
A vállalatok vision és mission statement-t írnak, hogy motiválják a munkavállalókat és meghatározzák azt az irányt, amerre a vállalatot szeretnék látni haladni. Időről időre pedig swot analyzist készítenek, ami megmutatja, milyen erősségei-gyengeségei vannak a cégnek, s ezeket kihasználva milyen lehetőségek nyílhatnak meg előtte, valamint milyen veszélyek fenyegetik a jövőbeli harmonikus munkát.
Amikor minderről tanultunk, inkább úgy tekintettem ezekre a dolgokra, mint szükséges rosszra. Úgyse csinálnak ilyet, csak a nagyvállalatok, és olyan pozícióba úgyse kerülök soha,h ilyennel kelljen foglalkoznom.
Amikor kenyában sok-sok mission és vision statement jött velem szembe, akkor rájöttem,h mindez annyira szép, olyan logikus. Ha nem látjuk a jövőt magunk előtt, akkor nem tudunk igazán hatékonyan dolgozni. Amikor egy kis feladatot kiadtak nekem, sokkal könnyebben megtudtam valósítani, gyorsabban végeztem vele, ha tudtam,h miért is jó az, hogy illik bele a teljes egész képbe. És mindig el is vártam,h ne csak feladatot adjanak nekem, hanem mutassák meg a feladat értelmét is. Ha pedig beláttam,h felesleges feladatról van szó, akkor természetesen nem is haladtam vele.
Szükségem volt arra,h lássam hova vezet,hogy igazán motiváltan tudjak dolgozni. Legyen szó a legkisebb feladatról is. Mégis az életemben nem tűztem ki magam elé konkrét vízió. Csak éltem egyik napról a másikra. Nem csoda,h nem is lyutottam előrébb az életemben. Ha nincsen előtted egy konkrét kép,h mit akarsz elérni, akkor nem is tudod azt elérni. A saját életedben is tűzzd ki magad elé,h mi az életed értelme, miért is vagy itt a földön és mit akarsz elérni mondjuk 5-10 év múlva. Ezzel a képpel a szemed előtt sokkal könnyebb haladni az úton. Számon tudod kérni magad,h mi is az, amit megvalósitottál és mi az, amit nem. Ha nincsen elképzelésed, akkor könnyű azt mondani,h nem is igazán akartam semmit.
És mi van a swot-tal? Ha nem látod pontosan h merre is haladnál. Tudod jól,h nem itt van a helyed, de nem igazán tudod,h mit is kéne csinálnod, akkor nagyon jó elemezni a helyzetedet. erre a közgazdászok (talán marketingesek) kitaláltak egy szép kis rövidítést: swot elemzés.
Strength - erősségek
Weaknesses - gyengeségek
Opportunities - lehetőségek
Threats - veszélyek
Ami itt a legfontosabb, sztem, az az,h fel kell mérnünk a saját erősségeinket és azokat kihasználva kellene pályát-jövőt választanunk. Melyik 18 éves gyermek teszi meg ezt tudatosan? Ki az,aki tényleg mindent felmérve választja meg a pályáját? Annyit néz meg egy átlagfiatal,h melyik tárgyat is szereti, miből kéne emelt szintű érettségit tenni, milyen lehetőségei vannak. És ez vhol meg is felel a swot analízisnek. Mégis mikor körbe nézek a velem egykorúak társaságában, nagyon sokan azért panaszkodnak,h nem találják a helyüket, nem igazán ezt akarták csinálni. ilyenkor érdemes újra megnézni,h na miben is vagyok jó. Mi az, ami egyáltalán nem nekem való. ha maradok és ezt folytatom, milyen lehetőségeim vannak és mi az a veszély,ami fenyegetővé válhat számomra pár év múlva? Ezeket ismerve jobban tudunk választani, és irányitani a jövőnket.
Talán mégsem tanítottak nekünk annyi hülyeséget az egyetemen? Vannak olyan dolgok, amit a munkánkban talán nem is használunk, de az életünkben tudunk!
No comments:
Post a Comment